Reeksindeling Seniors 2026-2027
Nauwelijks 1 dag na de verloren eindrondewedstrijd tegen Standaard Michelbeke is de reeksindeling voor 3e Provinciale E seizoen 2026-2027 eigenlijk al gekend. Deze indeling is nog niet officieel bekrachtigd door de RBFA, maar het betreft de meest logische indeling op basis van geografische ligging van deze clubs. De puzzel was immers bijzonder makkelijk te leggen dit jaar, met eigenlijk quasi geen clubs die in 2 verschillende reeksen zouden kunnen ingedeeld worden. Een overzicht:
Dalers vanuit 2e provinciale C
Alle 3 de dalers uit 2e Provinciale C liggen in het Waasland, en zullen normaal gesproken in onze reeks ingedeeld worden. Zijnde:
KFC Herleving Sinaai: De club kende een absoluut rampseizoen in 2e provinciale. Het begon met een gelijkspel tegen Hamme Zogge, maar vervolgens verloor het 9 keer op rij. Trainer aan de kant gezet, en een groot deel van de spelersgroep stapte ook op. De club zou meer inzetten op doorstroming vanuit de eigen jeugd etc. Of dat nog steeds de doelstelling is, blijft een open vraag. Sinaai was toch al behoorlijk actief op de transfermarkt. Hoe dan ook, geel-blauw neemt een nieuwe start in 3e provinciale.
VKS Hamme-Zogge: Voor de Zoggenaren bleek het cliché dat het 2e seizoen het moeilijkste is, ook waarheid te zijn. Eindigde Hamme Zogge vorig jaar nog nét boven de streep (1 punt meer dan Kallo), dan was dat dit jaar niet het geval. Ze hingen een tijdje rond de 10e plaats, maar vanaf de winterstop stonden ze op plaats 15 om daar niet meer weg te geraken. Meer nog, Hamme Zogge gaf tot 2x toe forfait bij gebrek aan spelers - hoewel de B-ploeg in 4e provinciale dat weekend wél speelde. Ook Hamme-Zogge moet dus "herbronnen" en aan de wederopbouw beginnen. Dat zal in 3E zijn.
KFC Moerbeke: Misschien wel de verrassing in negatieve zin. Een valse start (0 op 6, dan 1x winst, dan 5 nederlagen op rij), en als gevolg daarvan een 13e plaats na de 1e periode. Moerbeke kan terugvallen op een prachtige accomodatie, maar de spelersgroep had moeite om het spelletje slim genoeg te spelen. Uiteindelijk mocht het nog barrages spelen om erin te blijven, maar daarin ging het al direct mis tegen St.-Laureins. Wetende dat slechts 1 van de 3 barragisten zich zou redden, wist men bij groen-wit toen al hoe laat het was. St.-Laureins had immers een week eerder een gelijkspel gehaald tegen Zingem en kon dus niet meer ingehaald worden door Moerbeke. De afsluiter tegen Zingem was een maat voor niks, werd dus ook verloren, waardoor Moerbeke ook het lot van St.-Laureins als extra zakker bezegelde. Anders dan Hamme-Zogge en Sinaai lijkt Moerbeke geen complete bouwwerf naar komend seizoen toe.
Toppers uit de eigen reeks
KSK Kallo: Oh oh oh, KSK Kallo... Nipt gezakt uit 2e en brandend ambitieus om die verloren plaats direct weer in te nemen. Door het gemeentebestuur gul bedeeld met een prachtig nieuw veld. En Kallo stond er ook. Nederlagen tegen Kemzeke en Eksaarde, ja, maar voor de rest een perfect rapport tot nieuwjaar en als leider de jaarwissel in. En dan volgde een 0 op 6 tegen Waasmunster en (opnieuw) Eksaarde. Weg eerste plaats. Eksaarde gaf geen krimp meer, en 4 gelijke spelen van Kallo hielpen ook niet echt om aan de achterstand te knibbelen. Voor komend seizoen lijkt Kallo dé titelkandidaat.
SVH Waasmunster: Het sprookje van den Hardy duurt voort. Pas gepromoveerd uit 4e, topschutter Milan Audenaert kwijtgeraakt aan ons, en toch vlotjes op plaats 3 geëindigd, eindronde gespeeld, en daar de duimen moeten leggen (of misschien: "willen leggen"?). Een ploeg die thuis o zo moeilijk te ontwrichten is, daarbij geholpen door de "niet echt ideale" afmetingen van hun terreintje. Kunnen zij volgend jaar bevestigen?
Sportkring Kemzeke: Daar werd dit jaar misschien ook wel méér van verwacht. Gedegradeerd uit 2e, samen met Kallo en Klinge. K3 dus. Begonnen met een nederlaag en vooral in de 'donkere maanden' totaal uit titelkoers geslagen na een 2 op 12. 2e in de 1e periode, 6e in beide andere periodes. De 4e plaats in de eindrangschikking gaf wel recht op deelname aan de eindronde, maar SKV Overmere haalde het - nochtans een ploeg die in haar reeks pas 11e eindigde. Kemzeke blijft dus in 3e. Geen dorpsderby tegen KFC St-Gillis-Waas volgend jaar, maar bij rood-zwart zullen ze ook nog wel weten wat de tijden in hogere reeksen hen gekost hebben aan mannen genre Filip Joos.
FC Bosdam Beveren: Den Bosdam. Werd genoemd als een outsider. Begonnen als een raket met 12 op 12. Bleek die raket uiteindelijk toch terug naar beneden te komen. Op verplaatsing lukte het nog wel, maar op de eigen kunstgrasmat werd in oktober en november 4 keer op rij verloren. Vanaf februari was het net omgekeerd: thuis wonnen ze alles; op verplaatsing niks meer. 5 gelijke spelen en een nederlaag, dus 5 op 18. Gebuisd en geen eindronde voor Bosdam, dat nog wel even klacht indiende in de hoop zo 2 verloren punten van tegen KAV Dendermonde te recupereren en de plaats van Kemzeke in de eindronde in te pikken. Niks gekort, ongelijk gekregen. Volgend jaar voor Bosdam. De druk ligt nu al bij hen, en gezien de kalibers die in onze reeks terecht komen zitten ze voorwaar niét in een benijdenswaardige situatie.
KSK Klinge: De rosse (oranje) van het K3-gezelschap. Eén brok nostalgie, een trip naar De Klinge. Voor zolang het nog duurt, want ze hebben daar bouwplannen. Na de degradatie ook de rug moeten rechten. Ik denk niet dat ze met hun 6e plaats de verwachtingen volledig hebben ingelost. Ex-Bazel trainer Filip Strobbe pakte zo naast de eindronde.
KSVE Bazel: We misten onze start COMPLEET. Goed vertrokken, 0-6 op Grembergen. Maar de koppeling te snel gelost en de motor stilgevallen. 3 nederlagen, een gelijkspel, en weer 2 nederlagen. Plaats 13 na 9 speeldagen. Paniek. En toen sloeg de motor toch terug aan. 15 matchen zonder nederlaag, waarvan er 12 gewonnen werden. De tweede periode op zak (met dank aan de buren van PDK die concurrent Kallo op een gelijkspel hielden), en vervolgens decompressie richting einde competitie. Met als absoluut dieptepunt een beschamende nederlaag tegen KAV Dendermonde, dat toen och here god nog maar 3 puntjes bij elkaar gesjot had op 25 matchen tijd. Maar goed. Bazel toch weer de eindronde in. Vrij in de 1e ronde, winst op Eine in de 2e ronde, en onverdiend eruit tegen Michelbeke in de 3e ronde. Zo vlot als de ballen in de competitie soms binnenvlogen, zo vlot werden de kansen gemist tegen Michelbeke. Pecorellabal zal ook volgend jaar in 3e Provinciale opgevoerd worden in een reeks die er mijns insziens er stukje zwaarder uit ziet.
Melsele B: Geen ploeg die Bazel zo uit verband speelde als Melsele B in de heenmatch. 4-1 aan de rust was niks overdreven. En gelukkig bleef het daarbij. Maar de jonkies van Melsele kregen geen constante in hun spel. Goeie ploeg, gasten met voetbalvermogen. Kunnen ze volgend jaar bevestigen? Zal mede afhangen van de instroom vanuit de (eigen) jeugd.
Haasdonk B Miste z'n start compleet, stond tot speeldag 22 op een barrageplaats, maar coach Jochen Vercauteren kneedde z'n manschappen tot een hecht geheel dat ook minder naïef en jeugdig ging voetballen. Even leek het erop als Haasdonk B voorwaar nog een eindrondeticket ging halen, maar dat was buiten kampioen Eksaarde gerekend, dat 2 puntjes meer haalde in de 3e periode. Haasdonk A zakt naar 1e provinciale, Haasdonk B redde z'n vel en mag volgend seizoen opnieuw richting Patrijzenweg afzakken.
Grembergen B: Kregen een paar keer een pandoering (van Bazel, 0-6; van Eksaarde, 2-6 en 5-0) en hadden een héél moeilijk jaarbegin waar tussen 13 december en 22 maart geen enkele keer gewonnen werd. Het degradatiespook loerde om de hoek - enfin, de barrageplaats dan toch, want Daknam en Dendermonde waren al ver teruggeslagen. Ringoot en co konden net op tijd 6 belangrijke punten pakken en spelen ook volgend jaar in 3e.
PDK: Onze buren boekten hun laatste overwinning van het seizoen voorwaar op 21 februari. Maar wat nog het strafste van al is, is dat de daaropvolgende 4 op 27 in het competitieslot, hen slechts één plaats kostte in het eindklassement: van plaats 9 zakten ze naar plaats 10.
FC St-Niklaas: Kan volgend jaar samen met Moerbeke, Haasdonk en Melsele wedijveren voor de titel van knapste complex van de reeks, maar sportief komt het er nooit uit. Ook dit jaar zag de voorzitter zich genoodzaakt op een bepaald moment zichzelf aan te stellen als trainer. Beste notering was een 7e plaats, voor de rest een seizoen met meer downs dan ups. Volgend jaar dus maar de loopschoenen in de koffer leggen, want de parking daar in de Watermolenstraat ligt verdorie een heel eind van het voetbalveld. Vertrek op tijd en oefen op de halve marathon, daarna kan je daar in St.-Niklaas plaatsnemen in een mooie tribune of kantine.
Nieuws
Hieronder vindt u een overzicht ons meest recente berichten.
Transferoverzicht
Transferoverzicht KSVE BazelINKOMENDE TRANSFERSSAYID ALBARIKA (KVK Svelta Melsele, Beloften) RechtsachterAARON PEREZ RUIZ (KSK K...
Reeksindeling Seniors 2026-2027
Nauwelijks 1 dag na de verloren eindrondewedstrijd tegen Standaard Michelbeke is de reeksindeling voor 3e Provinciale E seizoen 2026-2027 eigenlijk a...
Bazel grijpt naast promotie
Als...Als het schot van Bart Larchanché na 5 minuten in de kruising eindigt in plaats van net er over.Als de bal van Yordi Pieren na 6 minuten binnen...